Професори биографии

Sasho Bogdanovski, M.Sc.

saso bogdanovskiShasho Bogdanovski, M.Sc., has a master’s degree on "Convergent regulatory challenges for content browsers" at the postgraduate studies in new media at the Faculty of Communications and Media at University of New York in Skopje. He has completed a pan-European postgraduate programme in ECUM / ECUM-EST culture activities management, having had study visits to France, Romania and the Netherlands. For the needs of the program, he interned as a coordinator of some of the activities of the production house "Shinkansen" from London.

He currently works as a Senior Associate in the Programming Department at the Agency for Audio and Audiovisual Media Services, and he was the Head of the Unit for Public Interest Programs and the Department for International Cooperation and Public Relations in the same institution. He previously worked on planning the annual programs of the program services and organizational units of Macedonian Radio, the reconstruction of the Ohrid Theater and as the director of the unit for implementation of the PHARE program of the European Union for the development of cultural activities in the Republic of Macedonia.

Bogdanovski worked on several research projects and his professional papers were published in Macedonian, English, French, German and Serbian.

Bogdanovski is a member of the initiative committee for development of the Strategy for Cultural Development, Public Forum for Cultural Policy organized by "Multimedia" and the association for cultural activities "Mesto", Skopje. He was a correspondent of the European Audiovisual Observatory of Strasbourg and the Institute of European Media Law EMR from Saarbrucken, Germany. He collaborated in the preparation of the databases for "IRIS Merlin" and "KORDA", and is also a permanent correspondent of the specialized monthly magazine IRIS that publishes articles in the field of regulation of audio-visual activities.

м-р Илија Пиперкоски

Ilija PiperkoskiМ-р Илија Пиперкоски дипломирал на Националниот универзитет за театар и кино „ILCaragiale“ во Букурешт, Романија, кадешто подоцна магистрирал на филмска режија. Во моментов го подготвува неговиот докторски труд на иститот универзитет.

Режисер е на играниот филм „Последниот Македонец од Македонија“, режирал два документарни и два краткометражни филмови и една ТВ емисија, а бил помошник директор на повеќе од 20 играни филмови. Редовно учествува на меѓународни и домашни фестивали со сопствени или ко-продуцирани филмови. Во 2012 година, негов филм бил првонаграден на филмскиот фестивал „Timishort“ во Матасари, Романија, и во 2009 година освоил второ место за сценарио на фестивалот „Браќа Манаки“.

Тој е сопственик на продукцијата „Pandora`s Box“ и обучувач за видео продукција и пишување на сценарија. На Институтот за комуникациски студии е ангажиран како стручњак од практиката во областите на мултимедијалната продукција и социјалните медиуми.

м-р Наталија Постружник

natalija postruznikМ-р Наталија Постружник е докторант на Факултетот за менаџмент во Љубљана, Словенија. Магистрирала на тема „Лингвистика на германскиот јазик со акцент на стилските карактеристики и етичките норми и прописи на австриските и словенечките медиуми“. Има дипломирано новинарство и германски јазик и литература на Факултетот за општествени науки и Факултетот за уметности при Универзитетот во Љубљана.

Избрана е за професор во областа на односите со јавноста и на комуникацискиот менаџмент на Факултетот за применети бизнис и општествени науки DOBA во Марибор, Словенија.

Професионално се занимава со односите со јавноста и комуникациите од 1995 година, почнувајќи како раководител на секторот за односи со јавноста во општина Марибор, потоа како шеф на кабинетот на министерот за транспорт и комуникации во Словенија, а денес работи како раководител на секторот за односи со јавноста и за маркетинг комуникации на компанијата „Заваровалница Марибор“.

Била претседател и потпретседател на Здружението за односи со јавноста на Словенија и директор на непрофитниот институт Школа за односи со јавноста, формирана од Здружението, каде што определен период предавала предмети во областа на управување со настани.

Претседава со 12-тата и 13-тата Словенечка конференција за односи со јавноста, на која една година работела и како организациски менаџер.

Уредник е на единствениот весник на комуникациски менаџмент „PiarNaKvadrat“ и ко-уредник на книгата „Trg, trgovina in potrošnik“.

Добитник е на повеќе награди, меѓу кои Наградата за иновативен комуникациски пристап на InCo/InJo Movement, највисоката награда на Словенечкото здружение за односи со јавноста – PiarNaKvadrat, наградата за најдобар годишен извештај меѓу финансиските институции во Словенија на словенечкиот бизнис весник „Финансии“ и друго.

Има посетувано повеќе семинари за бренд менаџмент, директен маркетинг, реклама, спонзорства, бизнис протокол, стратегија, финансии во Словенија и во странство. Учестувала на неколку меѓународни конференции за телекомуникации, односи со јавноста, маркетинг, управување со проекти итн.

Ilija Piperkoski, M.Sc.

Ilija Piperkoski

Ilija Piperkoski, M.Sc., graduated from the National University of Theater and Cinema "ILCaragiale" in Bucharest, Romania, where he later received a master's degree in film directing. He is currently preparing his doctoral thesis at the same university.

He is the director of the feature film "The Last Macedonian from Macedonia", he directed two documentaries and two short films and one TV show, and was an assistant director of more than 20 feature films. He regularly participates in international and domestic festivals with his own or co-produced films. In 2012, his film was awarded as winner at the Timishort Film Festival in Matasari, Romania, and in 2009 it won second place for screenplay of the Manaki Brothers festival.

He is the owner of "Pandora`s Box" Productions and trainer for video production and script writing. He is engaged at the Institute of Communication Studies as a practical expert in the fields of multimedia production and social media.

Natalija Postruznik, M.Sc.

natalija postruznikNatalija Pokruzhnik, M.Sc., is a doctorand at the Faculty of Management in Ljubljana, Slovenia. She obtained her master’s degree on the topic "Linguistics in the German language with an emphasis on the stylistic characteristics and ethical norms and regulations of the Austrian and Slovenian media". She has a degree in Journalism and German language and Literature at the Faculty of Social Sciences and the Faculty of Arts at the University of Ljubljana.

She has been selected as a professor in public relations and communication management at the Faculty of Applied Business and Social Sciences DOBA in Maribor, Slovenia.

She has been professionally engaged in public relations and communications since 1995, starting as head of the public relations department in the municipality of Maribor, then as head of the cabinet of the Minister of Transport and Communications in Slovenia, and today she works as Head of the Department for Public Relations and Marketing Communications of the company "Zavarovalnica Maribor".

She was President and Vice President of the Public Relations Association of Slovenia and Director of the non-profit institute School of Public Relations, formed by the Association, where for a certain period she taught courses in the field of event management.

She was Chairperson of the 12th and 13th Slovenian Public Relations Conferences, where she worked for one year as an organizational manager.

Editor of the only journal of communications management PiarNaKvadrat and co-editor of the book Trg, trgovina in potrošnik.

She is the winner of numerous awards, including the InCo/InJo Movement Award for Innovative Communications Approach, the highest award of the Slovenian Public Relations Association - PiarNaKvadrat, the award for the best annual report among financial institutions in Slovenia of the Slovenian business newspaper Finance and more.

She has attended several seminars on brand management, direct marketing, advertising, sponsorships, business protocol, strategy and finance in Slovenia and abroad. She has participated in several international conferences on telecommunications, public relations, marketing, project management, etc.